Landerslev 22.11.2019.

Til Frederikssund kommune, Nordsjællands politi og Vejdirektoratet.

Lyngerup Bylaug og Landerslev Bylaug har holdt fælles møde om trafikken til og fra grusgraven, Landerslevvej 50, 3630 Jægerspris.

Fra 2016 har Landerslev Bylaug overfor Region Hovedstaden anbefalet at til- og frakørsel fra grusgraven sker mod øst til Skovnæsvej og ikke til Landerslevvej, som det er for nuværende. Beboere på Landerslevvej mod syd og gennem Lyngerup har været voldsomt generet af dels den tunge trafik og dels sand og grus der er faldet af / blæst af de op til 200 lastbiler eller flere, der dagligt i perioder er kørt til og fra grusgraven.

Efter åbningen af Kronprinsesse Marys bro fonventer vi, at trafikken på Skovnæsvej er mindsket, hvilket vil gøre en udkørsel til Skovnæsvej lettere. Desuden foreslår vi nu, at der fremover fortsat sker indkørsel til grusgraven ad Landerslevvej, ved højresving fra syd, men at udkørsel sker til Skovnæsvej. Også her ved højresving, da samtlige lastbiler skal mod syd eller øst, da de ikke må køre ad Kronprins Frederiks Bro. Dette betyder også, at lastbilerne hurtigere kommer ud på det gennemgående vejnet og der derved spares tid.

Ang. gener fra støv, sand og grus, der falder af lastbilerne.

Da det er Frederikssund Kommune, der er vejmyndighed på Landerslevvej og politiet, der varetager færdselssikkerheden, vil vi spørge, hvad der skal til for at Kommunen / Politiet kan stille påbud om overdækning af lastbilerne ved udkørsel fra grusgraven? Vi er bekendt med at et sådant påbud er indført ved kørsel fra andre grusgrave. Når der bliver kørt grus fra grusgraven oplever vi hver dag grus på cykelstien direkte ved udkørslen. Grus i rabatten på Landerslevvej og videre af Lyngerupvej gennem Lyngerup. De nærmest liggende huse langs vejen er altid dækkes at et tykt lag støv og sand. 

Se vedlagt billede af cykelstien taget lørdag d. 16.11.2019.

Venlig hilsen
Lyngerup Bylaug, Formand Kristian Wichmann, Kristian2wichmann@gamil.com og Landerslev Bylaug, Formand Michael Tange, m.t.konsulent@pc.dk 
V. kasserer i Landerslev Bylaug, Jørgen Markvard Andersen, Bygtoften 27, 3630 Jægerspris. jmarkvard@gmail.com Tlf 60184536.

 

Landerslev d. 22.11.2019.

Til Region H, Råstoffer, Christoffer Alsted Nielsen.

Kære Christoffer.

Nederst er vedlagt dit svar af 23.10 vedr. etablering af støjvold mod nord:

Vi har flg. kommentarer:

I denne tid høres stort set hver dag høje lyde fra grusgraven. Mange beboerne i hele Landerslev er berørt af det og snakker om det med Bylaugets bestyrelse. Noget af det lyder som store sten, der flyttes rundt på. Der flyttes også rund på overjord / muld.

Denne støj skærmes Landerslev landsby ikke for, da der ikke er etableret støjvolde mod nord.

For at skærme for denne støj og for støjen fra den almindelige produktion, mener vi fortsat, at der skal etableres støjvold hele vejen ud til Landerslevvej, som angivet i den nye gravetilladelse. Ved kun at etablere støjvolden nord for det nye graveområde er det kun en lille del af Landerslev der skærmes, og slet ikke det nærmeste hus på Rugtoften og størstedelen af Landerslev, der ligger vest for Landerslevvej. 

Vi mener ikke, efter at have boet her i mange år, også før, der kom mere aktivitet i grusgraven, at bemærkningerne i svaret vedr. støv fra grusgraven og landbrugsjorden er korrekte: Det meste af året er alm. landbrugsjord dækket af planter, Det er kun i små perioder om forår eller om efterår omkring såning, at jorden ligger bar og åben, så vinden kan flytte støv og sand. I grusgraven ligger et område på omkring 10 ha åbent hele året. Derfor er der stor risiko for støv og sand i luften i en meget større del af året. Når vinden virkelig tager fat i støvet / sandet, kan det bevæge sig langt længere end 190 meter. Vi har også set, hvordan støjvolden mod vest skærmer mod støv og sand fra grusgraven. Ved kraftig østenvind, er det i området lige syd for støjvolden, ved udkørslen fra grusgraven, at støv og sand står ud over Landerslevvej. Ikke i området hvor der er etableret støjvold.

Så også pga. af den støvbegræsende effekt, som I selv nævner i oplægget til politikerne, mener vi, at hele støjvolden mod nord skal etableres.

 Venlig hilsen

Landerslev Bylaug v. kasserer
Jørgen Markvard Andersen
Bygtoften 27. 3630 Jægerspris Tlf 60184536

Vedlagt: Billede af dør på Solhøjstræde, taget 18.11.2o19. Her set aflejret støv og jord.

 

26. nov. 2019 14.09

Kære Jørgen Markvard Andersen

Tak for jeres henvendelse vedr. etablering af støjvolde mod nord.

Region Hovedstaden har meddelt TSG, at de ved fremtidig gravning i den nordlige del af grusgraven skal etablere støjvold langs aktiv gravefront. Dog ser regionen ikke nogen grund til etablering af støjvold langs det areal hvor råstofgravning er afsluttet. Støjvolde har det primær formål at sikre, at indvinder overholder tilladelsens støjkrav i nærmeste helårsbeboelse. Derudover kan støjvolde være med til at reducere støvgener, men med en afstand på 190 meter mellem råstofgrav og nærmeste helårsbeboelse, vurderer regionen, at den mulige støvbelastning fra råstofgraven er meget beskeden i forhold til hvad de omkringliggende landbrugsarealer generer af støv.

Mvh. 

Christoffer Alsted Nielsen Specialkonsulent, Geolog, Ph.d. Direkte: (+45) 3866 5621 Mail: christoffer.alsted.nielsen@regionh.dk

 

Landerslev d. 17.11.2019

 

Til Region H, Råstoffer
Christoffer Alsted Nielsen

Vedr. ind-og udkørsel til grusgraven Landerslevvej 50.

Siden 2016 har Landerslev Bylaug overfor Region Hovedstaden anbefalet at til- og frakørsel fra grusgraven, Landerslevvej 50, sker mod øst til Skovnæsvej og ikke til Landerslevvej, som det er for nuværende. Beboere på Landerslevvej mod syd og gennem Lyngerup har været voldsomt generet af dels den tunge trafik og dels sand og grus der er faldet af / blæst af de op til 200 lastbiler eller flere, der dagligt er kørt til og fra grusgraven i 2017 og 2018. Lige nu er lastbiltrafikken ikke særligt voldsom, men vi forventer, at når indvinder får en ny gravtilladelse meget snart stiger lastbiltrafikken igen voldsomt med øgede støv og støjgener.

Efter åbningen af Kronprinsesse Marys bro fonventer vi, at trafikken på Skovnæsvej er mindsket, hvilket vil gøre en udkørsel til Skovnæsvej lettere. Desuden foreslår vi nu, i samarbejde med Lyngerup Bylaug, at der fremover fortsat sker indkørsel til grusgraven ad Landerslevvej, ved højresving fra syd, men at udkørsel sker til Skovnæsvej. Også her ved højresving, da samtlige lastbiler skal mod syd eller øst, da de ikke må køre ad Kronprins Frederiks Bro. Dette betyder også, at lastbilerne hurtigere kommer ud på vejnettet, og der derved spares transporttid.

Vedr. Støv og skidt fra lastbilerne, der kører ud fra grusgraven.

Region H´s svar til Landerslev Bylaug dateret 25.1.2019 står der ang. støv og sand mv:

Region Hovedstaden og indvinder er bekendt med, at støv og jord som blæser af lastbiler er til gene for både trafikanter på vejen og naboerne langs Landerslevvej. Indvinder har derfor indvilliget i, at etablere foranstaltninger i graven, f.eks. riste, riller, bump, asfaltbelægning m.v., som medføre at jord/skidt falder af lastbilerne imens de er i selve graven og ikke ude på vejen. Region Hovedstaden har ikke lovhjemmel til at forlange, at lastbilerne kører med presenning over lad, men kun opfordre indvinder, med henvisning til vejloven, til at køre med overdækket lad. Regionen er bekendt med, at råstofgravens mest benyttede lastbilvirksomhed (SCT A/S) arbejder på, at få alle lastbiler forsynet med overdækning. 

Vores spørgsmål er om der er blevet etableret foranstaltninger i graven, der medfører at jord/skidt falder af lastbilerne, inden de kører ud på Landerslevvej? Og hvis ikke, om vi kan forvente at det sker inden den nyeste gravetilladelse træder i kraft?

Vi vil også gerne spørge om, der er nyt i sagen vedr. overdækning af lastbilerne. Vi er bekendt med at kørsel fra Kyndby grusgrav skal ske med overdækkede lastbiler. Vi har set mange lastbiler, der er forsynet med overdækning, som dog ikke har været i brug ved kørsel fra grusgraven her. Kan vi forvente, at overdækningen både er etableret og tages i brug ved kørsel fra Landerslevvej 50 fremover.

Vedlagt billede af cykelstien ved udkørslen fra grusgraven. Billedet er taget lørdag d. 16. november 2019.
Sådan har cykelstien set ud stort set hver dag i den sidste lange periode.

Venlig hilsen


Lyngerup Bylaug, Formand Kristian Wichmann, Kristian2wichmann@gamil.com og Landerslev Bylaug, Formand Michael Tange, m.t.konsulent@pc.dk

V. kasserer i Landerslev Bylaug, Jørgen Markvard Andersen, 
Bygtoften 27, 3630 Jægerspris. jmarkvard@gmail.com Tlf 60184536.

Christoffer Alsted Nielsen  26. nov. 2019 14.09

 Kære Jørgen

 Tak for bemærkninger vedr. udkørsel fra grusgrav på Landerslevvej 50.

M.h.t. udkørsel til Skovnæsvej kan Region Hovedstaden oplyse, at denne løsning tidligere har været drøftet med TSG. TSG var enige i, at det på sigt kunne være hensigtsmæssigt at køre ud via Skovnæsvej, når/hvis de skulle grave øst for det nuværende graveareal. TSG har dog indtil videre valgt at benytte den gældende tilladelse til udkørsel til Landerslevvej, hvilket er fuldt lovligt. Region Hovedstaden har ikke lovhjemmel til at ”tvinge” TSG til at benytte andre udkørsler. Det komplicerer sagen yderligere, hvis man skal hen over tredje mands ejendom, hvilket vil være tilfældet ift. udkørsel til Skovnæsvej.

 Landerslevvej er nu engang bygget til trafik, herunder også lastbilstrafik fra en lovligt etableret virksomhed i det åbne land, som en grusgrav. Der vil i sagens natur altid være gener forbundet med denne type virksomhed, herunder jord/skidt på vej ved udkørsel. Og her er det regionens opgave at sørge for, at disse gener ikke bliver urimelige. Region Hovedstaden har i 2019 været på tilsyn 5 gange i grusgraven på Landerslevvej 50, og vi har ved disse tilsyn ikke kunne konstatere jord/skidt på vej ved udkørsel i et omfang som kan betegnes som urimeligt eller til fare for trafikanter.

 Det er til enhver tid TSGs ansvar, at der ikke forekommer jord/skidt på vej ved udkørsel i et sådant omfang, at det er til fare for trafikanter – de skal overholde vejloven ligesom alle andre. TSG har i den forbindelse oplyst, at de vil lave tiltag til minimering af jord/skidt på vej, men det er op til dem selv hvordan og hvornår disse etableres. Regionen har i den forbindelse foreslået installation af en rist.

Derudover har TSG oplyst, at automatisk overdækning på lastbiler er næsten fuldt implementeret hos SCT som står for langt hovedparten af transporter fra Landerslevvej grusgrav. SCT har oplyst Region Hovedstaden, at virksomheden selv ser det som en fordel, at lastbilerne er overdækkede, fordi de dermed kan undgå forsikringsskader (på bilruder mv.) som følge af tab af materialer fra ladet på virksomhedens lastbiler.  

 Region Hovedstaden er ikke vejmyndighed, men regionen har henstillet overfor TSG, at de bør feje oftere ved udkørslen til Landerslevvej, især i våde periode hvor der er større sandsynlighed for, at lastbiler slæber jord/skidt med ud.   

Mvh. 

Christoffer Alsted Nielsen,  Specialkonsulent, Geolog, Ph.d.

 

8. juli 2019.

I nedenstående mail linkes der til en ny gravetilladelse lige syd for Landerslev.
Grusgraven udvides mod nordøst, mod sydøst samt mod syd langs med Landerslevvej ned til Lille Lyngerup. Jørgen Markvard.

Til rette vedkommende:

 Orientering om offentliggørelse af tilladelse til indvinding af råstoffer på Landerslevvej 50

 Region Hovedstaden har d.d. meddelt tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af råstoffer på dele af matr.nr. 6a, Landerslev By, Gerlev i Frederikssund Kommune.

 Tilladelsen er d.d. offentliggjort på regionens hjemmeside:

 https://www.regionh.dk/miljoe/raastoffer/Afgoerelser/Sider/Landerslevvej-50.aspx

 

 

Klagefristen udløber den 5. august 2019, 4 uger efter at afgørelserne er offentliggjort (klagevejledning findes hhv. på hjemmesiden og i afgørelsen).

 

 

Behandling af personoplysninger

I forbindelse med Region Hovedstadens administration af råstofloven håndterer regionen personoplysninger, som er omfattet af EU’s databeskyttelsesforordning.

 

Til brug for sagsbehandlingen indhenter og opbevarer regionen personoplysninger i form af navne og adresser, der kan henføres direkte til private borgere. Oplysningerne opbevares i regionens journalsystem og kan således udleveres i forbindelse med aktindsigter. Adresser på borgere, som er blevet hørt og/eller har indgivet bemærkninger, refereres desuden i de enkelte råstofindvindingstilladelser, som offentliggøres på regionens hjemmeside. 

 

Ifølge databeskyttelsesloven1 har en borger ret til at få indsigt i de personoplysninger, som regionen har om vedkommende og ret til at få berigtiget eller slettet oplysninger.

 

1Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)

 

 

Såfremt der er spørgsmål til overstående er I velkomne til at kontakte undertegnede.

 Mvh. 

Christoffer Alsted Nielsen

Specialkonsulent, Geolog, Ph.d.

Direkte: (+45) 3866 5621

Mail: christoffer.alsted.nielsen@regionh.dk

28 april 2019. Jørgen Markvard:

 Den nuværende gravetilladelse til grusgraven, Landerslevvej 50 kan ses her:

https://www.regionh.dk/miljoe/raastoffer/Raastoftilladelser_og_dispensationer/Sider/Frederikssund-Kommune.aspx

I foråret 2018 sendte Region H forslaget til en ny indvindingstilladelse til udvinding af grus på Landerslevvej 50 til høring. Hvis du vil se selve forslaget så skriv til mig, så sender jeg det: joergen.markvard@skolekom.dk

Her er LanderslevBylaugs kommentarer til forslaget og nedenfor Regionens svar, modtaget 19.1.2019:

Til Region Hovedstaden.    Landerslev d. 3.7 .2018

Vedr. Tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af råstoffer på del af matr. 6a, Landerslev By, Gerlev.

Landerslev Bylaug har flg. bemærkninger til tilladelsen.

Ang. 2.9
Vedr. gravning og efterbehandling. Det foreslås, at der må være 11 ha åbent ad gangen til drift af grusgraven.
Ifølge graveplanen opdeles gravningen i 4 etaper. Vores ønske er, at der er et så lille aktivt graveområde åbent ad gangen, idet et mindre område giver mindre mulighed for støv og sandfygning, og derfor færre gener for omkringboende. Da graveområdet er inddelt i etaper, bør der stilles krav om efterbehandling straks efter, at de enkelte etaper er udgravet.

Ang. 2.10. 
Bylauget er bekymret for forurening af vores grundvand og er enige i Frederikssund Kommunes og Novafos betragtninger om ikke at grave dybere end kote +11m. Vi ønsker, at såfremt gravedybden fastholdes til kote+8 m og min 1 meter over frit grundvandsspejl, som Regionens bemærkninger lægger op til, at der stilles krav om indberetninger til Regionen, hvis man rammer frit grundvandsspejl.

Ang. 2.14.
Støjvolden ud mod Landerslevvej bør være 2,5 meter og ikke 4 meter, som der angives i udkastet. En støjvold på 2.5 med bevoksning er nok til at skærme støjen. En støjvold med en vis bevoksning kan også opsamle er del af det sand, der blæses op fra graven. Det bør desuden fremgå tydeligt, at støjvolden placeres i kanten af selve udgravningen. For at støjvolden ikke skæmmer landskabet mere end højst nødvendig må skråningen ud mod Landerslevvej og øvrige private jordejere ikke være stejlere end 1:2. Der bør ikke tillades jorddepoter, oplag eller lignende over omkringliggende terræn.

Ang. 2.15.
For at kunne overholde støjgrænserne under alle driftforhold og for at mindske generne omkring støv og vibrationer, og fordi denne gravetilladelse erstatter den nuværende, bør afstanden til nærmeste beboelse følge den nuværende gravetilladelses afstand til beboelse.

Ang. 2.17.
Driftstiden er angivet til 6 - 16 på hverdage, herunder kørsel indenfor virksomhedens område. Vi oplever, at der til tider ankommer lastbiler langt tidligere end kl. 6. Nogle af dem holder i indkørslen til graven, men andre gange holder de på Landerslevvej. Indvindingstilladelsen bør indrettes på en sådan måde, at der ikke kommer tilkørende lastbiler med støj og øvrige gener det giver før kl. 6.  

Ang. 2.18.
Der bør ikke gives mulighed for afvigelse fra de normale drifttider. (Som i den nuværende gravetilladelse)

Ang. 2.23.
Der bør stilles krav om at ansøger søger tilladelse til at lave direkte udkørsel til vej 53, Lyngerupvej gennem det areal, der er en del af Råstofplan 2016, så beboerne langs Landerslevvej og i Lyngerup slipper for støv, støj og vibrationer fra lastbilerne. Når den nye broforbindelse åbner, må vi forvente en del mindre trafik på den nordlige del af vej 53 og derfor bør det være muligt at få tilladelse til at lave udkørsel på det stykke af vej 53. Indtil da bør til – og frakørsel foregå fra syd.

Ang. 2.25.
Der bør kun tillades op til 60 dB(A) i forbindelse med afrømning af muld og etablering og fjernelse af støjvolde. (Der skal fjernes ”f.eks.”).

Ang. 2.28. Se bemærkninger til 2.14.

Ang. 2.49.
Det bør ikke være tilladt at fjerne muld fra udgravningen, da mulden bør indgå i efterbehandlingen. (Det er ikke tilladt at fjerne muld i den nuværende gravetilladelse)

Ang. 3.2 og 8.2
Det sydvestlige hjørne af det ansøgte areal er reserveret til kommende vej i kommuneplanen. Landerslev Bylaug mener ikke, at der bør finde råstofudvinding sted på dette areal. Arealet ligger tæt på de nærmeste berørte naboer i Lille Lyngerup, og der bør ikke først graves grus og dernæst genetableres til vej, så tæt på bebyggelse. Bylauget anbefaler at støjvolden lægges så tæt på gravens kant som muligt, så den syner så lidt som muligt i landskabet. Der bør ikke være aktiviteter relateret til råstofudvinding i området uden for støjvolden tæt på naboer.

Ang. bilag 3: Projektets karakteristika.
Det angives, at den nuværende indvindingstilladelse genererer en trafik på gennemsnitlig 12 lastbiler pr tilladt arbejdsdag og den fremtidigt vil generere en trafik på 30 lastbiler. Disse tal er gennemsnitlige, og vi oplever i perioder et mangedobbelt antal af lastbiler køre til og fra graven. Vi er også vidende om, at indvindingen i 2017 overskred det tilladte med 300 – 400 %. Derfor giver det ikke meget mening at angive gennemsnitstal. Udkørslen fra grusgraven sker over cykelsti, der også er skolevej. I de perioder, hvor der køres - er blevet kørt - meget grus fra graven er generne fra lastbiler store mht. støv, støj og vibrationer. Særligt støv blæser af lastbilerne, hvilket tydeligt kan ses på de ejendomme, der ligger tættest på Landerslevvej. Indvindingstilladelsen bør tage højde for de gener, som det medfører. En af tingene kunne være krav om overdækning af lastbilerne.

 Venlig hilsen

Landerslev Bylaug
v. kasserer Jørgen Markvard
Bygtoften 27, Landerslev
3630 Jægerspris.                         Tlf 60184536

REGION H                                      25. januar 2019.

Landerslev Bylaug v. kasserer Jørgen Markvard Bygtoften 27 3630 Jægerspris. 

Sendt til: Jørgen Markvard, joergen.markvard@skolekom.d 

Region Hovedstadens svar til Landerslev Bylaug vedr. bemærkninger til udkast til råstofindvinding på Landerslevvej 50 

Kære Landerslev Bylaug 

Tak for jeres bemærkninger af 3. juli 2018 til udkast til råstofindvinding på Landerslevvej 50. Region Hovedstaden har nedenfor kommenteret bemærkningerne. Det skal for en god ordens skyld oplyses, at besvarelsen herunder er uddybende og derfor vil forekomme i en forkortet version i tilladelsen, samt at dele af besvarelserne også fremgår af vurderingsafsnittet i tilladelsen. 

Ad. vilkår 2.9 Åbent areal Grusgravens udformning, hvor der graves fra den oprindelig grav mod hhv. øst, nordøst og sydvest, bevirker, at der nødvendigvis må være 11 ha åbent ad gangen for at graven kan fungere i praksis mht. fremkommelighed ved gravning, bearbejdning, læsning og oplag af materialer. Et maksimum åbent areal på 11 ha ad gangen skaber i sagens natur et behov for løbende efterbehandling, eftersom der ikke kan åbnes nye graveetaper med mindre allerede udgravede arealer efterbehandles og godkendes. Region Hovedstaden har siden overtagelsen af råstofmyndigheden i 2014 ikke modtaget henvendelser eller klager over støv fra aktiviteter i selve grusgraven. 

Ad. vilkår 2.10 Gravedybde og grundvand Region Hovedstaden ser ingen grund til at ændre på den ansøgte gravedybde til kote 8, eftersom store dele af råstofgraven for længst er færdiggravet til kote 6-8 uden at det har afstedkommet oversvømmelse af graven, hvilket ville være tilfældet hvis grundvandet stod højere i området. Region Hovedstaden vurderer i den forbindelse, at det er væsentligt, at den tilstedeværende råstofressource bliver fuldt udnyttet. Regionen kan oplyse, at det til enhver tid er indvinders pligt at sikre sig, ligesom alle andre vilkår i tilladelsen, at gravedybden overholdes. Såfremt dette ikke overholdes er det indvinding uden for tilladelse, hvilket er ulovligt, og regionen vil i den situation igangsætte en påbudsforretning om lovliggørelse, og efterleves dette ikke, vil det resultere i en politianmeldelse. Region Hovedstaden påser regelmæssigt ved tilsyn at tilladelsens vilkår, herunder gravedybde, overholdes. 

Side 2 
Ad. vilkår 2.14 Støjvolde Støjvolden vil blive placeret langs tilladelsens yderkant, ellers vil den ikke have nogen støjdæmpende effekt og ligeledes ligge i vejen for gravearbejdet. Støjvolden tjener også det formål at markere gravens afgrænsning, samt at forhindre trafikanter i at køre ned i udgravningen ved uheld. Regionen vil gå i dialog med indvinder om at reducere støjvoldens højde, men en vis højde er nødvendigt for at indvinder kan overholde støjkravene ved nærmeste beboelse. Derudover vil der i tilladelsen blive tilføjet et vilkår om, at alle former for oplag af jord, materialer og lign. skal forekomme nede i graven og ikke overstige oprindeligt terræn. 

Ad. vilkår 2.15 Afstand til beboelse Et afstandskrav på mindst 25 meter mellem råstofindvinding og fundamentsatte bygninger på naboejendomme er normal praksis i Region Hovedstaden og afstedkommer normalt ikke gener som ikke kan afhjælpes. I praksis vil afstanden mellem indvinding og bygninger på naboejendomme også blive større i tilfældet med Landerslevvej grusgrav, eftersom der på nuværende tidspunkt er ca. 25 meter mellem de nærmeste huse og ansøgt areal, og dertil skal så lægges bredde af støjvold på ca. 8-10 meter. Det påhviler til enhver tid indvinder at overholde vilkår om støj, støv og vibrationer på naboejendomme, og dermed også at tilrettelægge og udføre sin gravning således at dette sikres. 

Ad. vilkår 2.17 Lastbiler på vej udenfor åbningstid Region Hovedstaden har ingen lovhjemmel til at forbyde kørsel eller parkering med lastbiler på Landerslevvej, uanset tidspunkt af døgnet. Der vil i tilladelsen blive åbnet op for, at lastbiler som ankommer til graven før åbningstid kan køre ned i graven og holder der med slukket motor indtil åbningstid. 

Ad. vilkår 2.18 Afvigelse fra åbningstid Region Hovedstaden vurderer, at en velbegrundet, forhåndsgodkendt og tidsbegrænset afvigelse fra normale driftstider ikke vil påvirke mennesker og miljø væsentligt. Det kan nemlig i visse situationer, f.eks. ved stormflod eller særlige anlægsopgaver, være nødvendigt for indvinder at afvige fra de normale driftstider. Dette har dog indtil nu ikke været tilfældet i grusgraven på Landerslevvej 50. 

Ad. vilkår 2.23 Anden udkørsel Indvinder har undersøgt mulighederne for udkørsel til hovedvej 53, men dette kræver bl.a. at udkørslen skal gå henover tredjemands grund, samt et større og bekosteligt anlægsarbejde. Regionen kan ikke pålægge indvinder en merudgift til anlæggelse af en ny udkørsel, eftersom der allerede findes en gyldig tilladelse til udkørsel på Landerslevvej, og desuden er gyldig så længe råstofgravning pågår. Derudover er Landerslevvej bygget og dimensioneret til lastbiler, og regionen vurderer derfor, at den nuværende udkørsel er hensigtsmæssig både i forhold til hvor der reelt graves og i forhold til trafiksikkerhed. Region Hovedstaden vil gerne arbejde på, at der på sigt bliver etableret udkørsel til hovedvej 53 i takt med at råstofindvindingen rykker mod øst. 

Side 3 
Ad. vilkår 2.25 Forhøjet støjniveau Region Hovedstaden fastholder ”f.eks.” i vilkåret eftersom der kan forekomme scenarier hvor støjkravet ikke kan overholdes og af type som regionen ikke kan forudse. Dog indeholder vilkåret også en bestemmelse om, at dette kun kan finde sted ved forudgående aftale og godkendelse af regionen. 

Ad. vilkår 2.28 Højde på støjvold Se svar til vilkår 2.14. 

Ad. vilkår 2.49 Fjernelse af muld fra området Med henvisning til en tilladelse er det tilladt at sælge muld fra en råstofgrav. Det skal her pointeres, at det er optil grundejer at bestemme, hvorledes vedkommende ønsker at efterbehandle, samt efterfølgende bruge sin ejendom, så længe vedkommende overholder de forpligtelser der er mht. tidligere råstofgave. Grusgraven på Landerslevvej 50 skal efterbehandles til natur, som også kan være næringsfattig natur, og dermed ikke nødvendigvis omfatter genudlæggelse af muld alle steder i graven. Der er desuden erfaring for, at der opstår større biodiversitet (og bedre vandkvalitet) i grusgrave, hvor der ikke er udlagt muld. 

Ad. vilkår 3.2 og vurdering 8.3 Det er korrekt, at den sydvestlige del af ansøgt areal er reserveret til et vejtracé. Dog er området også udlagt som graveområde i Råstofplan 2016, med hertil høring af bl.a. Frederikssund Kommune som vejmyndighed, uden at det har givet anledning til indsigelser. Ligesom ved andre planlagte vejtraceer i råstofgraveområder, har indvinder lov til at indvinde råstofferne under vejtraceet, og efterfølgende fylde arealet op igen med andre råstoffer (kaldet indskiftning), så længe vedkommende efterlader en opfyldning, f.eks. bestående af komprimeret overjord, som kan bære en vej. Indvinders rådgiver, ingeniørfirmaet GEO, er i gang med at udarbejde en beskrivelse af hvorledes vejtraceet genopbygges efter gravning af råstoffer. Støjvolden vil blive placeret langs tilladelsens yderkant og med overholdelse af afstandskrav til vej. 

Ad. bilag 3: Projektets karakteristika Det er korrekt, at antallet af lastbiler pr. arbejdsdag er gennemsnitligt, og at der i sagens natur kan forekomme perioder, hvor der kører færre/flere end 30 biler per dag. En grusgrav er en virksomhed, hvor aktiviteten, ligesom i mange andre virksomheder, afhænger af markedet for de varer den sælger. Det er derfor vanskeligt at bestemme, mere nøjagtigt, hvor mange biler der vil køre på vejene på en bestemt arbejdsdag, end de angivet ca. 30 biler per dag ved den ansøgte indvindingsmængde. Indvinder har ansøgt om en årlig indvinding på 120.000 m3 råstoffer, hvilket regionen har vurderet er trafik- og miljømæssigt forsvarligt i regionens miljøvurdering (VVM-screening). 

Region Hovedstaden finder det på ingen måde acceptabelt, at indvinder i 2017 har overskredet tilladt indvindingsmængde, endda væsentligt. Regionen kan hertil oplyse, at forholdet er blevet påtalt og indvinder er blevet orienteret om at denne overskridelse vil få konsekvenser. 
Side 4 
Region Hovedstaden og indvinder er bekendt med, at støv og jord som blæser af lastbiler er til gene for både trafikanter på vejen og naboerne langs Landerslevvej. Indvinder har derfor indvilliget i, at etablere foranstaltninger i graven, f.eks. riste, riller, bump, asfaltbelægning m.v., som medføre at jord/skidt falder af lastbilerne imens de er i selve graven og ikke ude på vejen. Region Hovedstaden har ikke lovhjemmel til at forlange, at lastbilerne kører med presenning over lad, men kun opfordre indvinder, med henvisning til vejloven, til at køre med overdækket lad. Regionen er bekendt med, at råstofgravens mest benyttede lastbilvirksomhed (SCT A/S) arbejder på, at få alle lastbiler forsynet med overdækning. 

Skriv eller ring gerne til mig, såfremt der behov for drøftelse af regionens kommentarer til jeres bemærkninger. 


Med venlig hilsen 

Christoffer Alsted Nielsen Specialkonsulent, Geolog, Ph.d. 

Region Hovedstaden Center for Regional Udvikling Kongens Vænge 2 3400 Hillerød