Generalforsamling 2018

Referat generalforsamling 2018

Referat af generalforsamling i Landerslev Bylaug tirsdag d. 13.3.2018

Politiassistent Johnny Kastling, forebyggelseskoordinator ved Nordsjællands politi i Frederikssund, var indbudt til at give et oplæg om sikring af vore huse og info om nabohjælp.

Johnny startede med at konstatere, at der i 2017 ikke havde været indbrud i selve Landerslev, men ca. 30 indbrud i hele tidligere Jægerspris Kommune. Deltagerne kunne dog fortælle, at der i 2018 havde været i hvert fald 1 indbrud i Landerslev.

Johnny fortale om indbrud og hæleri og om forebyggelse af indbrud.
Det vigtigste er hindre afsætningen at tyvekoster, så fald ikke ”for et for godt tilbud”. Johnny fortalte også om sikring af døre og vinduer, således at det vil tage længere tid at bryde ind. Politiet kan gøre noget, for at hindre indbrud, men gode naboer, der holder øje er også vigtige. Derfor anbefalede han Nabohjælp. Men også en mindre tyverialarm med udvendig klokke var god. Tyve er altid bange for at blive opdaget.

Jørgen Markvard fortalte lidt om hvordan tilmelding til nabohjælp foregår og om hvordan systemet virker.

  1. Valg af dirigent. Poul Friis blev valgt til dirigent. Poul konstaterede at generalforsamlingen var

lovligt indkaldt.

  1. Formandens beretning

I 2017 har bylauget dels gennemført flere af de tilbagevendende arrangementer, og har samtidigt arbejdet med områder indenfor bl.a. trafikale forhold samt ikke mindst partshøring til Råstofplan omkring Højagergaard graveområde D4 Lyngerup.

Bylauget har positivt noteret sig, de tiltag der er blevet etableret i december omkring fartdæmpende foranstaltninger. Imidlertid har vi også fået tilkendegivelser for at lysreguleringen ikke er etableret optimalt ift. udkørslen fra Orebjervej.

Samtidigt er der bilister der kører over for rødt lys, og således tilsidesætter færdselsloven. Dette må blive en opgave for politiet, der så samtidigt kan foretage en hastighedsmåling.

Bylauget har i perioden haft flere henvendelser til Regionen omkring aktiviteterne i grusgraven. Dette drejer sig bl.a. om støj, støjvold og dennes placering, arbejdstider samt ikke mindst rengørelse af hele Lyngerupvej og cykelstien, der bliver voldsomt svinet til med grus og sten. 

Efter generalforsamlingen d. 4. april 2017 har bestyrelsen holdt konstituering og fået fordelt de enkelte arbejdsområder. Bylauget har i perioden haft ialt 5 møder, som alle har været afholdt på skift hos de enkelte medlemmer.

Søndag d. 2 april havde bylauget arrangeret – Hold Landerslev rent – en affalds-indsamling i samarbejde med Dansk Naturfredningsforening, og der var rigelige mængder til at fylde de udleverede sække.

Onsdag d. 7. juni var der invitation fra Jægerspris Mølle, hvor møllelauget ved Poul Friis stod for omvisning og en meget interessant fortælling. Det var bl.a. om møllens historie, forskellige typer af møller og ikke mindst møllens indretning og funktion, alt dette kædet sammen med historier og anekdoter gennem tiderne.

Sankt Hans aften fredag d. 23. juni var der fællessang og bål på Bombakken hvor heksen blev sendt behørigt afsted til Bloksbjerg.

Den årlige sommerfest blev afholdt lørdag d. 19. august i vores telt på pladsen v/Bom-bakken, og jeg skal samtidigt huske takke for den store hjælp ved op- og nedtagning af teltet. Vejret var omtrent perfekt, så deltagerne havde en fornøjelig aften med en menu kreeret af Anne (Jørgens kone) som bestod af en forret med lidt tapasagtigt og til hovedret kalvekød med tilbehør samt tilhørende vine efter behov.

Ved samme lejlighed blev bylauget nyerhvervelse indviet, nemlig indkøbet af stole og borde, som hidtil har været lejet ude i byen. Det var alt i alt en virkeligt en god aften som sagtens kan tåle gentagelse.

Deltagerne ved festen talte bl.a. om hvordan vi kan få flere med til arrangementerne, ved evt. at prøve noget nyt. Her er et udpluk af kommentarerne.

Børnefamilierne er i da mere strikse med at børnene skal i seng til en bestemt tid.

Medlemmerne i bestyrelsen er for gamle. De gamle skal give plads for de unge.

Der skal et benarbejde til, og personlig kontakt for at få flere børnefamilier i tale for evt. at få nye med i bestyrelsen.

Lav en eftermiddagsfest med start kl. 13,00 med forskellige aktiviteter.

Skal vi genoptage fastelavnsarrangementerne?

Arbejde for en legeplads.

Synliggøre endnu mere af det arbejde bylauget laver for alle beboerne i Landerslev.

Formanden vil øvrigt takke bestyrelsen for en stor indsats omkring årets aktiviteter, og i særdeleshed Jørgen for regnskab, diverse skrivelser mm, og ser frem til et fortsat godt samarbejde i 2018.

Bylaugets bestyrelse har henvendt sig til Frederikssund kommune ang. skydning i grusgraven syd for Landerslev. Kommunen var ikke vidende om at der foregår skydning i grusgraven. Bylaugets fandt senere ud af, at der er en lokal skydeklub, der skyder i grusgraven. Vi har haft kontakt med formanden. Formanden har meddelt, at det er tilladt at skyde 5 gange om året, uden at det kræver særlig tilladelse.

  1. Fremlæggelse af regnskab. Jørgen Markvard fremlagde regnskabet. Der er 38 betalende

medlemmer af bylauget. Regnskabet viste et lille overskud på 587,30 kr. Regnskabet blev godkendt.

  1. Valg til bestyrelsen. På valg er Kjeld M Hansen, Jørgen Markvard og Anne Bahn Hansen.

 Alle blev genvalgt.

  1. Valg af suppleanter og revisorer. På valg som suppleant er Bente Sønderskov.

Nyvalgt suppleant blev Jeanette Romeri.

På valg som revisor er Maj-Britt Lund. Maj-Britt Lund blev genvalgt.

  1. Indkomne forslag. Forslag om afholdelse af loppemarked i august, og at der inviteres til

søndagsleg for børn og voksne. Forslagsstilleren er tilfreds med, at bestyrelse tager stilling til forslagene i forbindelse med planlægningen af årets arrangementer.

  1. Eventuelt. Stor tak til Bente Sønderskov for et mangeårigt arbejde i bestyrelsen

Referent Jørgen Markvard

5. april 2018