”Der har gennem året været gennemført forskellige arrangementer og møder med deltagelse af bestyrelsen og medlemmer.

I forhold til det offentlige har der i forsommeren 2010 været især to forhold hvor bestyrelsen dels været repræsenteret og afgivet høringssvar.

Ved Vejdirektoratets store borgermøde omkring Ny Fjordforbindelse deltog 2 medlemmer af bestyrelsen, og vi har efterfølgende opfordret Vejdirektoratet til at ændre den planlagte linieføring af Ny Landerslevvej  ifm. en sydlig løsning. Svaret på dette samt bylaugets brev kan læses på vores hjemmeside.

Ligeledes deltog 2 bestyrelsesmedlemmer i borgermødet indkaldt af kommunen, hvor trafiksikkerhedsplan 2010/13 blev forelagt. Også her har bylauget givet høringssvar bl.a. omkring hastighedsdæmpende foranstaltninger i vores område. Mere om dette fremgår ligeledes af bylaugets hjemmeside. 

Der har i perioden været afholdt forskellige arrangementer med stærkt svingende deltagelse, dog har bestyrelsen som tidligere været stærkt repræsenteret.

Det har medført at bestyrelsen overvejer forskellige initiativer for at tiltrække flere og gerne yngre medlemmer og borgere til fremtidige arrangementer.

Da de aktiviteter, der planlægges, gerne skulle afspejle en bredere lokal interesse, vil det være oplagt at få en større aldersmæssig fordeling bestyrelsen. Så vil aktiviteterne blive mere interessante for børnefamilier, som de har gennemført i de omkringliggende bylaug.   

Der var onsdag d. 26. maj planlagt fugletur til Vester Strand. Her var vi en flok på ca. 10 som anført af fugleekspert Allan Sønderskov gik fra p-pladsen ved slottet gennem skoven til Vester Strand. Det var en meget oplevelsesrig tur, hvor deltagerne fik kyndig information om de forskellige fugle både i skoven og på stranden. Udover en flot aftentur i godt vejr og en meget flot solnedgang over fjorden så deltagerne bl.a. også en del rådyr i skovbrynet.

Der blev 19. juni afholdt loppemarked på gadekærspladsen, hvor der mellem kl. 10 og 15 var mulighed for at byde og købe fra de forskellige stader.

Sankt Hans aften d. 23. juni var der igen samlet sammen til et bål på Bombakken, hvor mange benyttede lejligheden til lidt hygge og fællessang.

Sommerfesten blev afholdt lørdag d. 28 august, og med udsigt til dårligt vejr og heraf følgende få deltagere var bestyrelsen tæt på at aflyse arrangementet.Vi havde sat et min. på 25 personer, og da det i sidste øjeblik viste sig, at mere end 30 ville deltage, blev festen gennemført.

Festen blev imidlertid afholdt i formandens til lejligheden indrettede lokale på Hvidhøjgaard, hvor vi nåede op på omkring 40 deltagere. De hyggede sig med Kinesisk buffet fra Longxing, øl, vand og vin samt musik og ikke mindst et flot lotteri, som Ruth havde arrangeret. Festen sluttede i god ro og orden ud på de små timer.

Formanden vil takke de øvrige bestyrelsesmedlemmer og andre frivillige for hjælp og ihærdig interesse for at få gennemført de nævnte aktiviteter. Uden dette ville der ikke kunne skabes disse fælles aktiviteter.

Der vil i det kommende år blive planlagt aktiviteter, hvor vi gerne ser flere deltagere, og vi modtager ligeledes gerne forslag til fremtidige arrangementer.”

Beretningen blev vel modtaget. Ingen kommentarer.

3. Fremlæggelse af regnskab.

Børge Aagaard fremlagde regnskabet for perioden 1. marts 2010 til 28. februar 2011.

Ingen kommentarer.

4. Valg til bestyrelsen. Michael Tange og Henning Ruus-Jørgensen var på valg, og begge blev genvalgt for en periode på 2 år.

5. Øvrige valg. Anne Bahn Hansen blev valgt som suppleant.

Som revisor var Knud Alling på valg. Han blev valgt igen for en periode på 2 år.

Bestyrelsen består herefter af følgende:

Jørgen Markvard Andersen, Bygtoften 27  

Henning Ruus Jørgensen, Vandværksvej 3

Bente Sønderskov, Bygtoften 4

Michael Tange, Femhøjvej 54

Børge Aagaard, Orebjergvej 4

Birthe Rohde (suppleant), Orebjergvej 5

Anne Bahn Hansen (suppleant), Solhøjstræde 4

6. Indkomne forslag:

Ingen.

7. Eventuelt.

Under dette punkt drøftede generalforsamlingen denne henvendelse fra et medlem: ”Da vi selv har hund og går tur med den her i Landerslev, har vi observeret, at der ligger mange hundelorte alle vegne. Vi synes, at det er blevet værre her på det sidste.  Man kan ikke være bekendt ikke at samle op efter hunden, når den har besørget ud for en ejendom. Hvad kan vi gøre?” 

Det blev besluttet, at bylaugets bestyrelse skal tage initiativ til at få opsat skilte forskellige steder i Landerslev med en henstilling til hundeejerne om at fjerne deres hundes efterladenskaber. Endvidere vil problemet blive omtalt på bylaugets hjemmeside.

Referent:  Børge Aagaard

Naturvejleder Erik Thalling


Lige siden isen trak sig tilbage fra Danmark for 11.000 år siden, har vi mennesker sat vores præg på naturen.  Lige nord og sydøst for Landerslev står resterne af gravhøjene som et billede på vores virke og lyst til at sætte vores spor. Selvom det er os, der sætter rammerne for naturen, virker naturen dog stadig uforudsigelig. Vi kan ikke bestille en smuk solnedgang som på ovenstående billede, men må afvente et passende skyfrit vejr. Det er nok en af grundene til, at naturoplevelser virker så stærke på os. Erik Thalling  fortalte om naturen, dyr og planter i og særlig omkring Landerslev, krydret med nogle oplevelser og fortællinger herom.





Referat af generalforsamlingen

onsdag den 16. marts 2011

Generalforsamlingen blev afholdt i biologilokalet på Jægerspris Skole (tidligere Sogneskolen, Møllevej 100). Der deltog i alt 16 medlemmer, der repræsenterede 11 husstande.

Før selve generalforsamlingen holdt naturvejleder Erik Thalling, som tidligere har boet i Landerslev, et spændende foredrag om naturen, dyr og planter i og særlig omkring Landerslev.

DAGSORDEN                 

1. Valg af dirigent. Som dirigent valgtes Keld Hansen, Bygtoften 15.

2. Formandens beretning. Michael Tange aflagde følgende beretning: