Generalforsamling 27.3 2019

1. Poul Friis blev valgt som dirigent.

2. Michael Tange aflagde beretning:
Siden generalforsamlingen 13. marts 2018, er det hovedsageligt tilbagevendene emner som har optaget Bylauget. Dette er som nok bekendt grusgraven ved Højagergaard syd for byen og de trafikale forhold omkring krydset Orebjergvej og Landerslevvej.

Dog har der sneget sig få andre ting på listen, nemlig lerdueskydning og nabostridigheder omkring hønsehold.

Bylauget har henvendt sig til kommunen omkring lerdueskydningen i grusgraven. Kommunen har ikke været bekendt med at dette foregår, men ved egen henvendelse til en lokal jagtforening har Bylauget fået dette yderligere belyst.
Iht en vejledning fra Miljøstyrelsen, bliver det oplyst at det er tilladt at afholde op til 5 gange skydninger årligt på arealet uden yderligere godkendelse.

Bylauget har fået henvendelse fra en borger angående støj fra et hønsehold. Vi har herefter henvist til kommunens pjece for hønsehold, da Bylauget ikke ønsker at gå ind i en løsning af nabostridigheder.

Vi har haft løbende korrespondance med kommunen omkring trafiklyset, samt adgangen for fodgængere fra Orebjergvej til lysreguleringen.
Lyskrydset virker stadig ikke optimalt og skaber flere farlige situationer.
Samtidigt er der bilister der kører over for rødt lys, og således tilsidesætter færdselsloven.
Dette må være en opgave for Politiet, der så samtidigt kan foretage hastighedsmålinger.

Bylauget har i perioden haft flere henvendelser til Regionen omkring aktiviteterne i grus-graven graveområde D4 Lyngerup.Som tidligere har det været omkring dels støjvolden, støv, sand og grus på cykelsti og Landerslevvej. Tilsyneladende bliver arbejdstiderne overholdt altså med start 06.00, dog holder der en del lastbiler og venter inden åbningen.
Vi har jævnligt kontakt med Regionen som er øverste myndighed ift råstofindvinding.

Råstofplan 2020 er på vej i partshøring, og vil bl.a. betyde fortsat gravning i området omkring det nuværende graveområde.
Der skal bl.a. graves 125.000m3 årligt langs Landerslevvej mod syd, hvor der ved krav fra naboerne skal etableres en støjvold.
Den nuværende tilladelse giver TSG mulighed for at grave ialt 500.000m3 over 10 år.Imidlertid er der medio 2018 udgravet over 300.000m3, hvilket står i skærende kontrast til omfanget af den samlede tilladelse.
Bylauget vil fortsætte dialogen med Regionen omkring dels arbejdet i nuværende område, men også omkring mulig partshøring og insigelser til Råstofplan 2020.

Bylauget har på de seneste møder diskuteret muligheden og ikke mindst interessen for at få opsat en lokal hjertestarter.
Det er der således enighed om, og placering og andre praktiske forhold er blevet aftalt.
Nu mangler vi blot at få dels kendskab og instruktion i praktisk anvendelse.

Efter generalforsamlingen d. 13. marts 2018 har bestyrelsen holdt konstituering og fået fordelt de enkelte poster i bestyrelsen. Bylauget har i perioden haft ialt 4 møder, som alle har været afholdt på skift hos de enkelte medlemmer.

Søndag d. 22 april 2018 havde bylauget arrangeret – Hold Landerslev rent – affaldsindsamling i samarbejde med Dansk Naturfredningsforening – 18 personer deltog, det er flot, dobbelt så mange som tidligere, trods lidt mindre affald denne gang blev der fyldt 10 sække.

Lørdag d. 16 juni var der arrangeret loppemarked på P-pladsen ved fabrikken på Landerslevvej 60 fra kl. 11-15.Arrangementet blev dels annonceret, og der blev skiltet og opsat flyers rundt omkring i de lokale butikker. Ole stod for tilberedning af grillpølser og drikkevarer med stor succes. Trods dette var den samlede succes blandt de fremmødte til at overse, da der desværre ikke kom det forventede antal interesserede købere.

Sankt Hans aften fredag d. 23. juni blev aflyst da der pga den tørre sommer var indført afbrændingsforbud.

Den årlige sommerfest blev afholdt lørdag d. 18. august i vores telt på pladsen v/Bom-bakken, og her jeg skal lige huske at takke for den store hjælp ved op- og nedtagning af teltet.
Vejret var omtrent perfekt, og menuen bestod af medbragt mad til grillen. Dette var med til at give en god stemning og snak på tværs af selskabet, og det fungerede godt med et mix af unge og ældre. Vi prøver det igen i 2019.

Formanden vil igen i år takke bestyrelsen for en god indsats omkring årets aktiviteter, og i særdeleshed Jørgen for regnskab, diverse skrivelser mm, og ser frem til et fortsat godt samarbejde i 2019.

For yderligere information kan Bylaugets aktiviteter, mødereferater og anden korrespondance følges på vores hjemmeside samt Facebook.

3. Jørgen Markvard fremlagde regnskabet, som viste et overskud på 1471 kr. og gennemgik det med stor grundighed.

4. På valg til bestyrelsen var Michael Tange og Ole Kehlet Hansen. Begge blev genvalgt med applaus.

5. På valg som suppleant var Esther Friis. Nu er Nikoline Frost valgt som suppleant i stedet for Esther.
På valg som revisor var Knud Alling Hansen. Han blev genvalgt.

6. Der var kommet to forslag. Det første var fra Lisbeth Simonsen, som foreslog at vi afholdt loppemarked i august måned 2019. Svaret var: Det tager vi op ved et bestyrelsesmøde.

Det andet forslag kom fra Nikoline Frost. Hun fremlagde det selv. Hun savnede en legeplads i Landerslev. Vi ytrede os positivt til idéen, samtidig er vi klar over, at legeredskaber mm skal være godkendt, der skal være faldunderlag. Derudover skal der være tilsyn. Så svaret var: Det tager vi op ved et bestyrelsesmøde.

Efterfølgende har vi konstitueret os i bestyrelsen, således at Michael Tange forsætter som formand og Jørgen Markvard forsætter som kasserer.

Se kontaktoplysninger på bestyrelsen under Bestyrelse

Ref. Anne Bahn Hansen